Kamil Gala

Podstawą pracy kinezjologicznej jest badanie pacjenta poprzez test mięśniowy. Badanie to umożliwia odnalezienie bodźców, które generują stres w ciele pacjenta. W słowie stres zawiera się nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dysfunkcja stawu, uszkodzone więzadło, alergen, brak witamin, nieprzyjemny zapach, negatywna myśl, złe wspomnienie, trauma z dzieciństwa, stara blizna, elektronika, dotyk miejsca bólu itp.

Test mięśniowy

Testy mięśniowe przeprowadza się na 2 sposoby:

1. Możemy zbadać całe ciało w poszukiwaniu mięśni słabych, a następnie szukać czynników pozytywnych, które spowodują odzyskanie przez nie siły. Na przykład mięsień czworogłowy uda może być osłabiony w wyniku dysfunkcji kręgu L2 skąd pochodzi jego unerwienie. Korekcja kręgu doprowadzi do wzmocnienia jego siły, a w efekcie do lepszej stabilizacji stawu kolanowego (w przypadku pacjenta ze zmianami zwyrodnieniowymi stawu kolanowego).

2. Wyjściowo silny mięsień badamy pod kątem czynników negatywnych. Na przykładzie zmian zwyrodnieniowych stawu kolanowego – do badania bierzemy silny mięsień wskaźnikowy, na przykład biceps (kończyna górna). Następnie dotykamy miejsca bólu – spowoduje to osłabienie się naszego mięśnia wskaźnikowego. Szukamy czynnika, który sprawi że słaby mięsień biceps podczas dotykania miejsca bólu odzyska swoją siłę, na przykład dotykamy drugą ręką kręgu L2 – jeżeli ma on wpływ na problem w kolanie – nasz mięsień wskaźnikowy ponownie odzyska siłę.

Powyższy przykład jest typowo ortopedyczny. Dlaczego kinezjologia jest tak świetnym narzędziem badania? Wyobraź sobie, że przychodzisz do fizjoterapeuty z bólem stawi kolanowego. W tym momencie wypowiada się twoja świadomość, twoje ego które oczekuje masażu w miejscu bólu, w końcu skąd masz wiedzieć że boli ono z powodu problemu w kręgu L2? Test mięśniowy jest to inaczej rozmowa
z podświadomością pacjenta. Wprowadzając czynniki pozytywne lub negatywne w ciało, zadajemy mu pytania. Układ nerwowy odpowiada nam tak lub nie poprzez wzmocnienie, lub osłabienie testowanego mięśnia. Dlatego zakochałem się w kinezjologii od pierwszego badania!

Przychodzi kobieta w średnim wieku do gabinetu skarżąca się na bóle jelit. Po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu i badania medycznego wykluczamy występowanie poważnej choroby organicznej. Zabieramy się za rozmowę z układem nerwowym naszej pacjentki, której świadomość uważa że problem występuje z powodu alergii pokarmowej.

Wybieramy 2 sposób badania, czyli silny mięsień wskaźnikowy. Po położeniu ręki na brzuch mięsień słabnie – ciało mówi, że tutaj jest problem. Następnie wykonuję badanie określające charakter problemu, które w szybki sposób wskaże na jakim poziomie leży przyczyna problemu (strukturalnym, odżywczym, emocjonalnym, energetycznym). Gdy Pacjentka myśli o kredycie – mięsień jest silny, następnie myśli
o pracy – mięsień słabnie. W celu doprecyzowania badania okazało się, że samo pomyślenie o szefie wywoływało stres w ciele. W tym momencie odnaleźliśmy prawdopodobną przyczynę dolegliwości pacjentki. Jest to stres emocjonalny związany z szefem.

Kinezjologia daje nam możliwość pracy, która na tyle wzmocni pacjentkę że stres związany z szefem nie będzie miał wpływu na ból jelit. Innym rozwiązaniem może być zmiana pracy, lub znalezienie pomocy u psychoterapeuty. Niezależnie jaką drogę wybierzemy – kinezjologia wskazuje nam na przyczynę problemu znacznie skracając możliwość powrotu do zdrowia naszej pacjentki.

Zgodnie z kinezjologią ciało wpisane jest w trójkąt w którym każda sfera życia ma wpływ na każdą kolejną, są to sfery: emocjonalna, strukturalna, chemiczna.

Problem z kręgosłupem, może sprawić że pacjent nie będzie mógł realizować swojej pasji co doprowadzi go do depresji, a następnie do braków witamin z powodu złego odżywienia. Braki witamin wiążą się z wieloma chorobami metabolicznymi np. anemią. Teraz pytanie od czego zacząć leczenie u takiego pacjenta. Od suplementacji witamin? A może od leczenia depresji żeby zaczął się lepiej odżywiać? Kinezjologia poprzez test mięśniowy da prostą odpowiedź – pracuj z kręgosłupem, aby pacjent wrócił do swojej pasji, co zlikwiduje depresję i umożliwi prawidłowe odżywianie się.

Kinezjologia ma praktycznie nieograniczone możliwości badania. W przypadku sportowców w 0-1 sposób określa ona jakich witamin i minerałów zawodnik potrzebuje oraz jakich produktów spożywczych powinien unikać. Novak Djoković w artykule Men’s Healht przyznał że, nim zaczął robić największe postępy w tenisie i osiągać najlepsze wyniki skorzystał z tego rodzaju doboru diety.

Gdy kinezjolog przeprowadzi badanie przechodzi do etapu leczenia. Wykorzystuje do tego wszelkie znane z całego świata metody. O tym, czy ma pracować daną metodą powie mu test mięśniowy. Czy ma to być mobilizacja stawu? Pozytywna afirmacja? Suplement diety? Stymulacja punktu akupunkturowego na stopie? Zmiana nawyków? Rozciągnięcie mięśni? Silny mięsień w teście będzie tylko w przypadku zastosowania metody leczenia wpływającej korzystnie na ciało pacjenta.